donderdag 31 oktober 2013

Nog 3 maal slapen

Het getal 3 speelt een zekere rol onze cultuur. Bekend zijn de spreuken en gezegden. Driemaal is scheepsrecht; alle goede dingen bestaan in drieën; je hebt driemaal last van de sneeuw: als zij er komt, als zij er ligt en als zij gaat. Mensen die hout stoken en het zelf halen verwarmen zich 3x (omhakken; verwerken; stoken).
In de joods/christelijke traditie speelt het getal 3 ook zijn rol. Veel belangrijke dingen gebeuren op de 3de dag (vb. Jona, Jezus).  
Bij de verkoop moeten we soms 3x bieden voor het definitief wordt.
Wij hebben 3x plezier aan dit project. Tijdens de voorbereiding, tijdens ons verblijf en daarna bij de verwerking.

Nu is het nog 3 maal slapen en dan begint het volgend hoofdstuk van ons avontuur.
                              



zondag 27 oktober 2013

Huwelijksgebruiken zoals het weggeven van de bruid

Sommige huwelijksgebruiken zien er schattig uit, of zorgen voor een emotioneel moment. Het weggeven van de bruid is een voorbeeld van de laatste categorie. Hoe mooi ook, is het een overblijfsel van een minder fraaie traditie, waar vrouwen niet gelijkwaardig waren aan mannen. Een overzicht van de handelingsonbekwaamheid van de vrouw in de Belgische situatie.
Sinds de Code Napoleon van 1804, die model stond voor het Belgische Burgerlijk Wetboek, werd de gehuwde vrouw tot diep in de twintigste eeuw gezien als een ondergeschikte persoon, die dezelfde bescherming en bijstand nodig had als een minderjarige. In het trouwboekje van 1804 stond dat de vrouw gehoorzaamheid verschuldigd was aan haar man en dat de man bescherming verschuldigd was aan zijn vrouw. Daarenboven had de man het recht om toezicht te houden op het doen en laten van zijn vrouw. De gehuwde vrouw was ook handelingsonbekwaam. Ze had de toestemming nodig van haar man om rechtshandelingen te stellen en op die manier kon de man opnieuw zijn vrouw controleren. Het overwicht van de man bleek ook uit het bestuur van de goederen. In het stelsels van gemeenschap van goederen bestuurde de man zowel de gemeenschappelijke goederen als de goederen van zijn vrouw.
Het zou nog tot de wet van 20 juli 1932 duren vooraleer in deze ondergeschikte positie van de gehuwde vrouw een beginnende verandering kwam. De principes van de maritale macht en de handelingsonbekwaamheid werden behouden, maar er werd gepoogd deze bepalingen te verzachten. Bij misbruik van de maritale macht konden de machten van de man beknot worden en de handelingsonbekwaamheid van de gehuwde vrouw kon worden opgeheven. Tenslotte mocht de gehuwde vrouw de goederen, die ze verkregen had door eigen arbeid, zelf besturen.
De wet van 30 april 1958 wijzigde de wederzijdse rechten en plichten van de echtgenoten en schafte de bepaling af die stelde dat de vrouw gehoorzaamheid verschuldigd was aan haar man. De maritale macht werd dus afgeschaft en de onbekwaamheid van de gehuwde vrouw werd opgeheven. Juridisch gezien waren man en vrouw binnen het huwelijk nu gelijk, maar daarmee waren nog niet alle discriminaties verdwenen. De man bleef het hoofd van de huwelijksgemeenschap en vermits het huwelijksvermogensrecht niet gewijzigd werd, bleef de man zowel de goederen van de gemeenschap als de goederen van zijn vrouw beheren. In theorie was de gehuwde vrouw dan wel ontvoogd, in praktijk bleef ze handelingsonbekwaam en afhankelijk van haar man.
De volledige gelijkheid tussen man en vrouw binnen het huwelijk werd in België bereikt door de wet van 14 juli 1976 doordat ook de huwelijksvermogensstelsels hervormd werden. De vrijheid om zelf een huwelijksvermogensstelsel te kiezen bleef en in geval van scheiding van goederen, bevestigde de wetgever de gelijkheid tussen man en vrouw. Bij de gemeenschap van goederen, die tevens het wettelijk stelsel was, werd bepaald dat de echtgenoten elk hun persoonlijk vermogen alleen bestuurden terwijl het gemeenschappelijk vermogen door beiden bestuurd werd. Door deze wet kreeg de vrouw niet alleen dezelfde rechten en plichten als haar echtgenoot, ze beschikte ook over dezelfde bevoegdheden. Dit maakte de gehuwde vrouw zowel voor de wet als in de praktijk gelijk aan haar man.  

Hoe mooi tradities ook zijn, hoe ze ook worden aangepast, welke nieuwe inhoud er ook aan wordt gegeven, we mogen misschien de achterliggende gedachte niet uit het oog verliezen.
Ook vandaag zien we nog steeds een ongelijkheid tussen man en vrouw in bepaalde strekkingen binnen de drie dominante geloofsovertuigingen in België (Christendom, Islam en Jodendom). Ze baseren zich daarbij steeds op een nogal letterlijke lezing van Bijbel of Koran en een wil om oude tradities in ere te houden. Teksten zijn bijvoorbeeld Genesis 2:15;3:20;17:1-12, maar ook 1 Korinthe 11:7-9;  1 Timoteüs 2:11-13 en Soera 4:34. 

Misschien kunnen we de traditie van het weggeven van de bruid aanvullen met een nieuwe traditie nl. het weggeven van de bruidegom door de moeder? Als we dit honderd jaar doen, zal ...



zaterdag 26 oktober 2013

Comenius en go4talent

Johannes Amos Comenius - de gelatiniseerde naam van Jan Amos Komensky - werd op 28 maart 1592 in Nivnice (Moravië) geboren, een streek die nu deel uitmaakt van de republiek Tjechië. Zoals Vesalius de grondlegger is van de moderne anatomie, wordt Comenius algemeen beschouwd als de vader van de moderne pedagogie. Als tijdgenoot van Galileo, Descartes, Rembrand en Milton leverde hij een grote bijdrage tot de verlichting en de verspreiding van nieuwe ideeën in Europa. 
Op tal van gebieden speelde Comenius een voortrekkersrol. Zo was hij de eerste om afbeeldingen te gebruiken in leerboeken en pleitte hij ook voor vakwaardig onderwijs voor vrouwen. Comenius' visie op opvoeding en onderwijs kun je het best als "holistisch" omschrijven: hij was ervan overtuigd dat opvoeding een continu proces is dat zich over het hele leven uitstrekt. Continue vorming, permanente educatie, "life long learning", ... begrippen waar iedereen vandaag de mond vol van heeft, werden al uitgebreid door Comenius beschreven. Van dezelfde "holistische" visie getuigt ook zijn standaardwerk "Didactica magna", waarin hij pedagogie, filosofie en theologie probeerde te integreren. Comenius geloofde immers dat leren niet los gezien kan worden van de spirituele en emotionele ontwikkeling van het individu. Dit samengaan van leren en spirituele groei noemde hij de "via lucis", de weg van of nog beter naar het licht. In deze "holistische" visie ontwierp hij zelfs een methode om talen te leren samen met de beginselen van wetenschap en kunst. Voor Comenius waren alle mensen gelijk, dus had ieder ongeacht zijn ras of stand ook recht op opvoeding en onderwijs. Comenius pleitte verder nog voor meer aanschouwelijk onderwijs, meer aandacht voor het moedertaalonderricht en het opvoeden tot zelfstandigheid. 
Comenius was een erg vruchtbaar auteur. Hij publiceerde meer dan 150 boeken, de meeste gewijd aan pedagogie, filosofie en theologie. Comenius' naam leeft evenwel niet alleen voort in zijn geschriften, maar ook in tal van genootschappen en stichtingen. Er zijn bijvoorbeeld Comenius instituten en universiteiten in Bratislava (Slowakije), Cadiz (Spanje) en Uden (Nederland). Comenius gaf ook zijn naam aan het actieprogramma van de Europese Commissie ter bevordering van de mobiliteit van leerlingen en leraars in de Unie. Bron"http://www.groept.be/www/praktisch/campus_comenius/gerenoveerde_campus/wie_was_comenius/
In Vlaanderen is er al jaren aandacht voor elk talent van elke leerling. De Martinusschool doet vanaf het begin mee met go4talent (go for talent). Dit programma wil, net als Comenius, dat elk kind het maximale uit zichzelf haalt. Hoe kunnen we dit bereiken? Door ieder kind de kans geven om te schitteren, door  ieder kind waarderend benaderen. Ons Comenius project wil beide waarmaken.
 




 

donderdag 24 oktober 2013

Slecht nieuws is goed nieuws

Eén van de bedoelingen van ons project is om mediabelangstelling op te roepen, voor het project zelf en natuurlijk ook voor Europa, dat dergelijke projecten mogelijk maakt.
In de communicatiewetenschappen wordt gesproken over de "agenda setting theorie". Dit houdt in dat de macht van de media ligt in de selectie van onderwerpen, waarover ze berichten. De aandacht die de journalist aan bepaalde onderwerpen geeft, bepaalt onze perceptie van wat belangrijke onderwerpen zijn. 
Ook wij kunnen daarover meespreken. Een tijdje geleden is ingebroken bij ons op school (d.w.z. in de manège van onze school). De volgende dag stond het in de krant. 
Bij aanvang van dit project contacteren we dezelfde krant. Geen reactie. Indien binnen 200 jaar onderzoekers onze media als bron gebruiken, om na te gaaan hoe het eraan toe ging in 2013, zullen ze raar opkijken. Zo veel doodslag, inbraken, verkeersovertredingen enz.. Wat een leven daar en toen.
Gelukkig weten we beter en proberen we met activiteiten zoals deze te werken aan een verstandhouding over de grenzen heen. Deze verstandhouding zorgt op zijn beurt voor ....

woensdag 23 oktober 2013

Waarom neemt de Martinusschool deel aan een Comenius project?

Omdat we als slogan hebben: "De Martinusschool onze thuis". We willen een thuis zijn voor onze leerlingen, voor al onze leerlingen.
Door grenzen te overschrijden (via een douane), ervaren onze leerlingen dat we één grote familie zijn. Wie een thuis wil zijn, moet tegelijkertijd ook iedereen de kans geven om de wereld te verkennen. 
Hierdoor verdiepen de inzichten over de ander en daardoor ook over onszelf. Concreet zullen we tijdens het project nadenken over huwelijkstradities.
Traditie komt van het Latijnse woord trádere, dat overhandigen betekent. Een traditie is een gebruik of gewoonte, die van generatie op generatie wordt doorgegeven. Zo ontstaat stabiliteit. Soms zijn tradities echter verstikkend, vandaar dat ze op tijd en stond evolueren met de tijd. Het huwelijk is een institutie, een vaste manier van omgaan met elkaar. In een huwelijk weet men van elkaar wat wordt verwacht. De buitenwereld weet wat een huwelijk betekent (in al zijn schakeringen van samen-wonen, afhankelijk van plaats en tijd). Huwelijkstradities zijn dus gewoonten en gebruiken, die van ouders op kinderen worden overgedragen. Het is eigenlijk het doorgeven van een stuk cultuur van de ene generatie aan de andere generatie.
Onze school stapt mee in het verhaal dat over de wereld wordt geschreven. Wij krijgen van Europa de kans om huwelijkstradities, doorheen Europa, te leren kennen. Op die manier leren wij, leerlingen en leerkrachten, gebruiken kennen, die vaak ver van ons staan. Het dwingt ons om naar de ander en naar onszelf te kijken, met een open blik. Enkel op die manier kunnen we groeien in het mens-zijn.
 


dinsdag 22 oktober 2013

Wat wil Europa bereiken met het comenius programma?

Algemene informatie
Het Comenius programma is één van de vier sectorale programma’s van het Europese Programma ‘Een Leven Lang Leren’ en richt zich tot alle geledingen van het schoolonderwijs: het kleuter- en lager onderwijs, alle vormen van het secundair onderwijs (ASO, TSO, (D)BSO en KSO), het buitengewoon (basis- en secundair) onderwijs maar ook de lerarenopleiding en –nascholing.

Algemene doelstellingen:
  • Bij jongeren en onderwijspersoneel de kennis en het begrip ontwikkelen over de culturele en taalkundige diversiteit in Europa en de waarde daarvan
  • Jongeren de basisvaardigheden en –competenties helpen bijbrengen die nodig zijn voor persoonlijke ontwikkeling, toekomstige tewerkstelling en actief Europees burgerschap
Specifieke doelstellingen: 
  • Mobiliteit van leerlingen en onderwijspersoneel in de verschillende Lid-Staten kwantitatief en kwalitatief doen toenemen
  • Partnerschappen tussen scholen in de verschillende Lid-Staten kwantitatief en kwalitatief doen toenemen, om zo tijdens de duur van het LLP minstens 3 miljoen leerlingen te betrekken bij gezamenlijke onderwijsactiviteiten
  •  Het leren van moderne vreemde talen bevorderen;
  •  De ontwikkeling van vernieuwende op ICT gebaseerde inhoud, diensten, pedagogische benaderingswijzen en praktijken voor levenslang leren;
  •  De kwaliteit van en de Europese dimensie in de opleiding en nascholing van leerkrachten versterken;
  • Verbeteringen in pedagogische benaderingswijzen en van schoolmanagement ondersteunen. 


zondag 20 oktober 2013

De Martinusschool neemt deel aan een Comenius project


Het is bijna zover. Op 3 november begint het grote avontuur. De Martinusschool uit Bilzen vertrekt dan naar Turkije, om er deel te nemen aan het Comenius project rond het huwelijk, samen met een school uit Polen en Litouwen. Op school hebben we al een heel traject achter de rug. De deelnemers werden gekozen. De ouders werden geïnformeerd. Een zuil werd gemaakt en staat bij het secretariaat.. Hier komen alle nieuwtjes en foto's van dit avontuur. De leerkrachten brainstormen twee maal per week. De leerlingen bereiden zich voor. De collega's leven mee.
Dit zijn de deelnemers.